Dieta śródziemnomorska :: Kardioserwis PL

Dieta śródziemnomorska

Ciekawe, że dopiero niedawno zauważono, że dieta śródziemnomorska spełnia wymagania zaleceń naukowych, i od tysięcy lat jest na wyciągnięcie ręki, nadal stosowana w krajach basenu Morza Śródziemnego.

Dieta śródziemnomorska została oceniona w opracowaniach statystycznych i dużych badaniach klinicznych (The Lyon Diet Heart Study, GISSI-Prevenzione trial). Wyniki tych badań wyraźnie wskazują, że zapadalność na choroby układu krążenia wśród ludzi stosujących dietę śródziemnomorską jest mniejsza w porównaniu do pozostałej populacji europejskiej.

Co tak wyjątkowego ma w sobie dieta śródziemnomorska? Dieta ta nie tylko jest zdrowa, ale także bardzo smaczna i łatwa w zastosowaniu, co zapewnia jej akceptację w odróżnieniu od „cudownych” diet wymagających nie lada poświęceń.

Dieta śródziemnomorska zawiera umiarkowane ilości tłuszczy i węglowodanów – ważniejszy jest właściwy dobór naturalnych produktów, niż ograniczenia ich ilości.

Dieta śródziemnomorska charakteryzuje się niewielkim przetworzeniem produktów żywnościowych. Dieta śródziemnomorska zawiera obfitość warzyw i owoców, w tym cytrusowych, olej z oliwek zawierający dużo nienasyconych kwasów tłuszczowych, tłuste ryby morskie (duża zawartość kwasów omega-3) i owoce morza, orzechy oraz umiarkowane ilości nabiału, czerwonego mięsa, jajek i wina.

Dieta śródziemnomorska - Jakie produkty wybierać:

• Warzywa i owoce, najlepiej surowe w postaci sałatek i deseru 5 – 10 razy dziennie. Fasola, groszek, soczewica i orzechy – również często
• Ciemne pieczywo bogate w błonnik. Otręby, płatki (niesłodzone)
• Makarony, brązowy ryż
• Mięso – najlepiej drób, zwłaszcza kurczak (najlepiej bez skóry), jeżeli czerwone mięso – to chude części
• Ryby – łosoś, pstrągi, sardynki, tuńczyk, śledź, makrela
• Sery i masło – umiarkowane ilości. Jogurty, chude mleko
• Olej z oliwek do sałatek i do pieczenia lub smażenia
• Niewielkie ilości alkoholu – najlepiej w postaci wina, zwłaszcza czerwonego

Dieta śródziemnomorska - jakich produktów unikać:

• Wszelkie słodycze, chipsy
• Półprodukty i gotowe potrawy
• Białe pieczywo
• Tłuste mięso
• Słodzone napoje

Jak wynika z powyższej listy dieta śródziemnomorska jest bardzo przyjazna i urozmaicona. Jej zastosowanie na szerszą skalę mogłoby znacznie poprawić zdrowotność naszego społeczeństwa. Należałoby jeszcze dodać nieco wysiłku fizycznego aby uzyskać najlepszy efekt.


                Piotr Bręborowicz, 2002-12-06
                aktualizacja: 2010-11-27