Jak dbać o zdrowie, profilaktyka :: Kardioserwis PL

„Szlachetne zdrowie nikt się nie dowie jako smakujesz, aż się zepsujesz…” czyli poradnik jak dbać o zdrowie

Powszechnie wiadomo, że lepiej zapobiegać niż leczyć, ale profilaktyka jest nagminnie bagatelizowana i zaczynamy dbać o zdrowie dopiero gdy się ono popsuje. Podstawowe zasady promocji zdrowia powinien znać i stosować każdy.

Dbać o zdrowie trzeba jeszcze przed urodzeniem i jest to zadanie kobiet w ciąży, aby prawidłowo się odżywiały i nie narażały dziecka na dym tytoniowy, alkohol, leki, narkotyki, infekcje i inne szkodliwe czynniki. Przez pierwszych kilkanaście lat dbać zdrowie swoich pociech muszą również rodzice.

W okresie młodzieńczym mało kto przejmuje się takimi „błahostkami” jak profilaktyka, niestety zemści się to w wieku dojrzałym kiedy gorączkowo zaczynamy dbać o „psujące się” zdrowie.

Dbać o zdrowie to znaczy prowadzić właściwy styl życia polegający na stosowaniu zdrowej diety, właściwego ruchu fizycznego i wypoczynku, unikaniu nałogów i nadmiernego stresu. O kondycję trzeba dbać, dlatego gimnastyka powinna być obowiązkowym punktem dnia.

Swoje ciało powinniśmy użytkować z umiarem, musi nam służyć przez długie lata. Nie należy go przeciążać. Sport amatorski zwykle korzystnie wpływa na nasze zdrowie. Z kolei sport wyczynowy już nie – wiąże się z częstymi urazami, a także często ze stosowaniem dopingu, który ma zgubne skutki odległe, o których nie myśli ani trener ani zawodnik.

Należy unikać niepotrzebnych urazów w codziennym życiu, zwłaszcza w pracy – tu niezbędna jest odrobina wyobraźni i przestrzeganie przepisów BHP. Kręgosłup to słaby punkt naszej konstrukcji, który bezmyślnie osłabiamy niewłaściwą pozycją siedzącą, czy podnoszeniem ciężarów. Kolejną zmorą są wypadki komunikacyjne, będące głównie wynikiem głupoty lub niesprawności pojazdu.

Infekcje nadal rujnują zdrowie wielu ludzi. Należy dbać o siebie, zwłaszcza w okresach przejściowych i właściwie się ubierać – lepiej być zdrowym niż wyglądać seksownie z katarem. Warto pomyśleć o różnych dodatkowych szczepieniach, zależnie od miejsca zamieszkania i narażenia na zarazki. Pamiętajmy, że robactwo takie jak  komary, kleszcze, pluskwy itp. roznoszą przeróżne choroby, więc warto przeciwdziałać ukąszeniom.

Przed zakażeniami w dużym stopniu chroni mycie rąk, właściwe przyrządzanie pożywienia i dezynfekcja skaleczeń. Wybierając się na egzotyczne wycieczki należy właściwie się przygotować i uważać co się je i gdzie się przebywa, ponieważ można przywieźć do domu przykrą pamiątkę z podróży (wirusy, bakterie, pasożyty). Należy unikać ryzykownych zachowań: przygodny seks, tatuaże, piercing, narkomania. Nadmierne opalanie (również solaria) do mądrych zachowań nie należy (rak, czerniak skóry).

Dbać o zdrowie to znaczy również wykonywać regularne badania profilaktyczne – zależne od płci, wieku, stylu życia i narażenia zawodowego. Warto zapytać swojego lekarza o różne badania przesiewowe, które ze względu na koszty w ramach NFZ nie są wykonywane. Regularne wizyty u lekarza rodzinnego, stomatologa, ginekologa/urologa powinny być standardem.

Wszelkie choroby warto leczyć w zarodku – da to najlepsze rezultaty. Należy dokładnie przestrzegać zaleceń i nie modyfikować ich na własną rękę. Bardzo ważne jest aby nie nadużywać leków objawowych – zwłaszcza przeciwbólowych. Owszem, przynoszą ulgę, ale w nadmiarze niszczą nerki, żołądek, a niekiedy i serce. Panie powinny dobrze się zastanowić zanim zastosują antykoncepcję hormonalną czy hormonalną terapię zastępczą – korzyści są dobrze znane, ale poważne działania uboczne już nie.

Można powiedzieć to same banały – prawda, ale gdyby były stosowane, wielu nieszczęść można by uniknąć. Rozwinięcie wielu tematów jak dieta, ruch, walka z nałogiem znajdziesz w tym dziale – do lektury gorąco zachęcam.

Piotr Bręborowicz, 2009-07-30
aktualizacja: 2010-10-10

Co powinna zawierać apteczka domowa dla zdrowych dorosłych?

Apteczka domowa - koło ratunkowe. Co powinna zawierać? »