Rzucanie palenia, palenie papierosów :: Kardioserwis PL

Rzucanie palenia papierosów czyli walka z nałogiem

Rzucanie palenia - walka z nałogiem

Rzucanie palenia papierosów nie jest łatwe. Przekonuje się o tym aż 70 % palących, którzy, jak wykazują statystyki, chcą rzucić palenie tytoniu. Prawie połowa z nich próbowała, ale rzucanie palenia nie jest łatwe i tylko 2-3% palaczy osiąga sukces w walce z nałogiem.

Powodem trudności jakie napotyka rzucanie palenia jest bardzo silne uzależnienie psychiczne (przyzwyczajenie do czynności palenia papierosów), równie silne uzależnienie fizyczne (przyzwyczajenie organizmu do nikotyny), a także silna presja kolegów – palaczy (“no co, nie zapalisz ze mną?”). Najbardziej nieprzyjemnym objawem jaki powoduje rzucanie palenia jest tzw. głód nikotynowy (bardzo silna chęć zapalenia papierosa), który pojawia się najczęściej już po 24 godzinach od ostatniego papierosa, nasila się znacznie po 48 godzinach, zaczyna słabnąć po 3-4 tygodniach i może utrzymywać się przez wiele miesięcy. Inne częste objawy zespołu odstawienia od nikotyny to: niepokój, irytacja, stany lękowe, zaburzenia snu, pogorszenie nastroju, zmęczenie, trudności z koncentracją, zwiększony apetyt, który może doprowadzić do przytycia.

Rzucanie palenia to nie lada wyzwanie i dlatego niewiele osób ma na tyle silną wolę, by skutecznie rzucić nałóg. Dlatego bardzo ważna jest fachowa rada specjalisty, wsparcie rodziny i przyjaciół aby rzucanie palenia się powiodło. Często i to nie wystarcza, gdyż objawy odstawienia od nikotyny mogą być wyjątkowo dokuczliwe. W takich przypadkach stosuje się obecnie tzw. zastępczą terapię nikotynową. Polega ona na podawaniu niewielkich dawek nikotyny (w różnych postaciach) celem złagodzenia objawów powodowanych przez rzucanie palenia. Istnieją także inne leki, które znoszą te objawy – warto o nie zapytać lekarza.

Korzystne efekty jakie daje rzucanie palenia widoczne są dopiero po dłuższym czasie. Poprawa kondycji fizycznej widoczna jest po upływie kilku tygodni do kilku miesięcy. Ustąpienie kaszlu i poprawa oddychania następuje po upływie kilku miesięcy do roku. Dopiero po około 10-15 latach od rzucenia palenia, ryzyko zachorowania zmniejsza się na tyle, że jest podobne jak u osób nie palących.

Rzucanie palenia - “Dekalog”

1. Po pierwsze: należy dostrzec swoje uzależnienie i zrozumieć, jak bardzo szkodzi się sobie i innym.
2. Po drugie: nawet niewielka liczba wypalanych dziennie papierosów to też uzależnienie.
3. Po trzecie: rzucanie palenia wymaga motywacji, a więc chęci poprawy stanu zdrowia, zwiększenia aktywności życiowej, zadbania o przyszłość dzieci itp.
4. Po czwarte: rzucenie palenia przyniesie “czysty zysk”. Nie tylko nie trzeba będzie kupować papierosów, ale może nie trzeba będzie leczyć skutków palenia. Dodatkowo mieszkanie nie będzie wymagać tak częstego malowania.
5. Po piąte: teraz można udać się do lekarza specjalisty, który poprowadzi rzucanie palenia i pomoże osiągnąć sukces.
6. Po szóste: warto skorzystać z pomocy klubów, organizacji wspomagających rzucanie palenia. Wydrukowano wiele broszur i książek z cennymi wskazówkami. Warto po nie sięgnąć.
7. Po siódme: nie każdy potrafi rzucić palenie od razu. Najlepiej wtedy robić to stopniowo, zmniejszając liczbę wypalanych papierosów.
8. Po ósme: pamiętaj, że twój palący kolega to wróg twoich starań! Naucz się mówić NIE w taki sposób, by nie zrażać tym przyjaciół, a jednak dobitnie.
9. Po dziewiąte: CIERPLIWOŚCI! Rzucanie palenia jest bardzo mozolnym procesem. Często palacze po początkowym sukcesie wracają do nałogu. Nie należy się zniechęcać, trzeba próbować dalej.
10. Po dziesiąte: osiągnięcie zamierzonego sukcesu to nie wszystko! Aby zdrowo żyć, należy jeszcze stosować dietę i właściwy wysiłek fizyczny.

Rzucanie palenia - gdzie szukać pomocy?

· Bezpłatna Infolinia ,,Zawsze Bez Nikotyny” – 0 800 300 600 czynna od 9:00 do 21:00 siedem dni w tygodniu.
· Telefoniczna Poradnia Pomocy Palącym ,,PPP” czyli Przestań Palić Papierosy.
Specjaliści wspomagający rzucanie palenia dyżurują we wtorki od 14:00 do 18:00 pod numerem telefonu (022) 643 92 863.


Piotr Bręborowicz, 2001-07-02
aktualizacja: 2009-07-24